De gezamenlijke verkeerscommissie van de wijkverenigingen Kerckebosch en Hoge Dennen heeft bezwaar gemaakt tegen het besluit van de gemeente om fietsstroken aan te brengen op de Kerckeboschlaan. De hoofdreden van het bezwaar: geen overleg
Ons belangrijkste bezwaar is dat de gemeente dit besluit heeft genomen zonder het eerder toegezegde overleg met bewoners en de wijkvereniging. In 2023 gaf de gemeente in een officiële reactie nog aan dat zij na het vaststellen van het Wegencategoriseringsplan in gesprek zou gaan met de bewoners en de wijkvereniging over hoe de Kerckeboschlaan veiliger ingericht kon worden. Dat overleg is nooit gebeurd.
In het overleg dat er wél is geweest, is alleen globaal een tekening getoond. Er was toen geen sprake van de rode fietsstroken die nu in het besluit zijn opgenomen. Bewoners van de Kerckeboschlaan zelf zijn helemaal niet betrokken geweest bij het besluit.
De verkeerscommissie vindt dit onzorgvuldig en onterecht, vooral omdat het om een maatregel gaat die direct invloed heeft op de verkeerssituatie en leefomgeving van veel bewoners.
Inhoudelijke bezwaren
Naast het gebrek aan overleg hebben we ook inhoudelijke bezwaren tegen de voorgestelde maatregel. Hieronder lichten we de belangrijkste punten toe:
- Onduidelijke tekening bij het besluit
Het besluit bevat geen duidelijke situatietekening. Er is alleen een schets op A4-formaat, zonder detailinformatie. Dat maakt het voor bewoners onmogelijk om goed te beoordelen wat er precies verandert in hun straat. Duidelijke informatie is essentieel voor een zorgvuldige afweging.
- Gevaar voor verwarring bij weggebruikers
De fietsstroken lijken sterk op die van een zogenoemde GOW30 – een gebiedsontsluitingsweg met voorrang voor auto’s. Dat kan verwarring opleveren. Automobilisten zouden kunnen denken dat zij op een voorrangsweg rijden, terwijl de Kerckeboschlaan een erftoegangsweg is, waar verkeer van rechts voorrang heeft. Dit verhoogt het risico op onveilige situaties.
- Waarom alleen dit deel van de route?
De fietsstroken worden alleen aangelegd op het deel tussen de Prinses Mariannelaan en de Prinses Marijkelaan. De rest van de route – die net zo druk en vergelijkbaar van inrichting is – krijgt geen stroken. Dat roept de vraag op waarom juist alleen dit deel wordt aangepast. Wij vinden dat verkeersmaatregelen in samenhang met het hele netwerk genomen moeten worden.
- Problemen bij bushaltes
Langs de Kerckeboschlaan en in de directe omgeving liggen acht bushaltes. Het is volgens de verkeersregels niet toegestaan om op of naast een fietsstrook stil te staan, ook niet voor bussen. Hierdoor ontstaat een juridisch onduidelijke en mogelijk onveilige situatie. Als bussen niet op een veilige en toegestane manier kunnen stoppen, is dat een serieus probleem.
Tegelijkertijd
Ongeveer gelijktijdig met het indienen van het bezwaar — maar volledig los daarvan — hebben enkele bewoners zelfstandig een klacht ingediend bij de gemeente en daarbij ook de aandacht van de gemeenteraad gevraagd én gekregen. Als reactie daarop heeft de afdeling Verkeer een eerste terugkoppeling aan deze bewoners gestuurd. Het is waarschijnlijk dat ook deze klacht aan bod zal komen tijdens de hoorzitting van de Bezwaarcommissie.
Tot slot
De Kerckeboschlaan is een belangrijke straat in onze wijk. Veel bewoners gebruiken deze weg dagelijks, als fietser, voetganger of automobilist. Juist daarom is het belangrijk dat besluiten over de inrichting van deze straat zorgvuldig, transparant en in overleg met de wijk worden genomen. De verkeerscommissie pleit voor:
- Samenhang in de inrichting van het hele wegennet in Kerckebosch/Hoge Dennen
- Betrouwbare afspraken en overleg met bewoners
- Een begrijpelijk en veilig ontwerp
Zodra er meer bekend is over de behandeling van het bezwaar, informeren wij je via de nieuwsbrief en de website. Heb je vragen over dit artikel? Mail dan naar vchogedennenkerckebosch@gmail.com